Miejsce na różne artykuły takie jaki powitanie itp

Realizując zadania wynikające z ustawy o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa publikujemy informacje na temat zagrożeń występujących w cyberprzestrzeni oraz porady jak zabezpieczyć się przed tymi zagrożeniami.

Cyberbezpieczeństwo zgodnie z obowiązującymi przepisami to „odporność systemów informacyjnych na działania naruszające poufność, integralność, dostępność i autentyczność przetwarzanych danych lub związanych z nimi usług oferowanych przez te systemy” (art. 2 pkt 4, Dz.U. 2020.1369 t.j. z dnia 2020.08.11).

 

Najpopularniejsze zagrożenia w cyberprzestrzeni:

  • Malware - oprogramowanie, które wykonuje złośliwe zadanie na urządzeniu docelowym lub w sieci, np. uszkadza dane lub przejmuje system.
  • Phishing - atak za pośrednictwem poczty e-mail polegający na nakłonieniu odbiorcy wiadomości e-mail do ujawnienia poufnych informacji lub pobrania złośliwego oprogramowania.
  • Spear Phishing - bardziej wyrafinowana forma phishingu, w której napastnik podszywa się pod osobę bliską osoby atakowanej.
    Atak typu “Man in the Middle” (MitM) - atak ten wymaga, aby napastnik znalazł się między dwiema stronami, które się komunikują i był w stanie przechwytywać wysyłane informacje.
  • Trojan - (koń trojański) - oprogramowanie, które podszywa się pod przydatne lub ciekawe dla użytkownika aplikacje, implementując szkodliwe, ukryte przed użytkownikiem różne funkcje (oprogramowanie szantażujące - ransomware, szpiegujące - spyware etc.).
  • Ransomware - atak polegający na zaszyfrowaniu danych w systemie docelowym i zażądaniu okupu w zamian za umożliwienie użytkownikowi ponownego dostępu do danych.
  • Atak DoS lub DDoS - atak na system komputerowy lub usługę sieciową w celu uniemożliwienia działania poprzez zajęcie wszystkich wolnych zasobów. DDoS atakuje z wielu miejsc równocześnie.
  • Ataki IoT w Internecie rzeczy - atak polegający na przejmowaniu kontroli nad urządzeniami w sieci Internet: inteligentnymi domami, budynkami, sieciami energetycznymi, urządzeniami gospodarstwa domowego - przemysłu etc.).
  • Data Breaches (naruszenie danych) - atak tego typu polega na kradzieży danych. Motywy naruszeń danych obejmują przestępstwa: (tj. kradzieży tożsamości, chęci zawstydzenia instytucji, szpiegostwo i inne).
  • Malware w aplikacjach telefonów. Urządzenia mobilne są szczególnie podatne na ataki złośliwego oprogramowania.

 

Sposoby zabezpieczenia się przed zagrożeniami:

  • Higiena hasła - nie da się obronić przed atakami używając prostych haseł, takich jak „1234”. Odpowiednie, złożone hasło może ochronić konsumentów przed zagrożeniami cybernetycznymi.
  • Oprogramowanie antywirusowe - subskrybuj dobrej jakości oprogramowanie antywirusowe oraz zaplanuj aktualizacje automatyczne systemu operacyjnego na Twoim urządzeniu.
  • Nie otwieraj plików nieznanego pochodzenia. Zachowaj ostrożność podczas otwierania załączników plików. Na przykład, jeśli otrzymasz wiadomość e-mail z załącznikiem PDF z opisem „zaległa faktura”, nie otwieraj go jeśli zobaczysz, że pochodzi on z nietypowego e-maila, takiego jak Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. ! Otwórz dopiero jeżeli masz 100% pewności, że wiesz kto wysłał wiadomość.
  • Nie korzystaj ze stron internetowych, które nie mają ważnego certyfikatu bezpieczeństwa, chyba że masz stuprocentową pewność, że strona taka jest bezpieczna.
  • Staraj się nie odwiedzać zbyt często stron, które oferują darmowe atrakcje (filmiki, muzykę, aplikacje) - często na takich stronach znajdują się ukryte wirusy, trojany i inne zagrożenia.
  • Nie zostawiaj danych osobowych w niesprawdzonych serwisach i na stronach, jeżeli nie masz absolutnej pewności, że nie będą one widoczne dla osób trzecich.
  • Pamiętaj, że żadna instytucja nie wysyła e-maili do swoich klientów/interesantów z prośbą o podanie hasła lub loginu w celu ich weryfikacji.

 

Odnośniki do stron dotyczących cyberbezpieczeństwa:

Jeżeli chcesz anonimowo i łatwo zgłosić nielegalne i szkodliwe treści, na które natknąłeś się w sieci możesz zrobić to za pomocą tego formularza.

Deklaracja dostępności

Wstęp Deklaracji

Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Będzinie zobowiązuje się zapewnić dostępność swojej strony internetowej zgodnie z ustawą z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych. Oświadczenie w sprawie dostępności ma zastosowanie do serwisu internetowego Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Będzinie.

 

Data publikacji strony internetowej: 2020-02-28

 

Data ostatniej istotnej aktualizacji: 2024-03-13

Strona internetowa jest częściowo zgodna z ustawą o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych z powodu niezgodności lub wyłączeń wymienionych poniżej:

  • zamieszczone na stronie publikacje w formie plików PDF nie są dostępne cyfrowo w całości, pliki publikowane po 28.02.2020 r. są dostępne,
  • część z opublikowanych zdjęć nie posiada opisu alternatywnego, mają one charakter promocyjny i nie są wykorzystywane do realizacji bieżących zadań.

Strona posiada następujące ułatwienia dla osób z niepełnosprawnościami:

  • wersję kontrastową,
  • możliwość zmiany rozmiaru tekstu,
  • widoczny fokus,
  • wyróżnienie odnośników.

Oświadczenie sporządzono dnia: 2020-02-28. Deklarację sporządzono na podstawie samooceny przeprowadzonej przez podmiot publiczny.

W Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej w Będzinie przeprowadzono samoocenę dostępności dla osób niepełnosprawnych cyfrowej strony internetowej korzystając z dostępnego narzędzia do oceny strony: Test - European Internet Inclusion Initiative (http://checkers.eiii.eu/), z którego wynika, że strona internetowa www.mops.bedzin.pl spełnia wymagania w 95,16 %.

 

Informacje zwrotne i dane kontaktowe

W przypadku problemów z dostępnością strony internetowej prosimy o kontakt. Osobą odpowiedzialną jest Paweł Zuwalski, adres poczty elektronicznej Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Tą samą drogą można składać wnioski o udostępnienie informacji niedostępnej oraz składać skargi na brak zapewnienia dostępności.

Każdy ma prawo do wystąpienia z żądaniem zapewnienia dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub jakiegoś ich elementu. Można także zażądać udostępnienia informacji w formach alternatywnych, na przykład odczytanie niedostępnego cyfrowo dokumentu, opisania zawartości filmu bez audiodeskrypcji itp. Żądanie powinno zawierać dane osoby zgłaszającej żądanie, wskazanie, o którą stronę internetową lub aplikację mobilną chodzi oraz sposób kontaktu. Jeżeli osoba żądająca zgłasza potrzebę otrzymania informacji w formie alternatywnej, powinna także określić formę tej informacji.

Podmiot publiczny powinien zrealizować żądanie niezwłocznie i nie później, niż w ciągu 7 dni. Jeżeli dotrzymanie tego terminu nie jest możliwe, podmiot publiczny niezwłocznie informuje o tym, kiedy realizacja żądania będzie możliwa, przy czym termin ten nie może być dłuższy niż 2 miesiące. Jeżeli zapewnienie dostępności nie jest możliwe, podmiot publiczny może zaproponować alternatywny sposób dostępu do informacji.

W przypadku, gdy podmiot odmówi realizacji żądania zapewnienia dostępności lub alternatywnego dostępu do informacji, można złożyć skargę na takie działanie.

Po wyczerpaniu wszystkich możliwości skargę można przesłać także do Rzecznika Praw Obywatelskich .

Dostępność architektoniczna

 

Siedziba główna Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Będzinie przy ul. 11 Listopada 1

  • Budynek dwukondygnacyjny, znajdujący się na skrzyżowaniu ulic Bema i 11 Listopada.
  • W budynku znajdują się działy: Kadr Administracji i Obsługi, Dział Finansowo – księgowy, Dział Świadczeń Rodzinnych i Alimentacyjnych, Dział Realizacji Świadczeń, Dział Poradnictwa Specjalistycznego, Dział Pomocy Środowiskowej, Klub Integracji Społecznej, Zespół ds. Niebieskich Kart.
  • Trzy wejścia przystosowane są dla osób niepełnosprawnych.
  • Wejście nr 1 - Pracownik punktu obsługi klienta będącego na parterze budynku, pomaga osobie niepełnosprawnej dostać się do wnętrza budynku, następnie ustala cel wizyty osoby i powiadamia właściwego pracownika działu do załatwienia sprawy. Sprawa jest załatwiana na parterze budynku w wyznaczonym miejscu.
    Wejście nr 2 – świadczenia wychowawcze, pracownik działu pomaga osobie niepełnosprawnej dostać się do pomieszczenia i załatwia właściwą dla osoby sprawę.
    Wejście nr 3 – świadczenia rodzinne i alimentacyjne, pracownik działu pomaga osobie niepełnosprawnej dostać się do pomieszczeń działu i załatwia właściwą dla osoby sprawę.
  • W budynku mieści się również toaleta dostosowana dla osób niepełnosprawnych parter wejście nr 1 budynku.
  • Wzdłuż ulicy siedziby głównego budynku MOPS znajduje się parking, bez wyznaczonych miejsc parkingowych dla osób niepełnosprawnych.
  • Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Będzinie oferuje możliwość skorzystania z tłumacza języka migowego na miejscu.
  • Do budynku można wejść z psem asystującym i z psem przewodnikiem

  

Rejon Opiekuńczy Śródmieście przy ul. 11 Listopada 4

  • Zarządcą budynku jest MZBM Będzin. Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Będzinie wynajmuje pomieszczenia na parterze budynku na potrzeby działu Pomocy Środowiskowej.
  • Wejście do rejonu opiekuńczego nie jest przystosowane dla osób niepełnosprawnych.
  • W budynku nie występują inne udogodnienia dla osób niepełnosprawnych.
  • Do budynku można wejść z psem asystującym i z psem przewodnikiem
  • Zaraz przy wejściu na rejon opiekuńczy na ulicy jest wyznaczone miejsce parkingowe dla osób niepełnosprawnych.

 

Rejon Opiekuńczy Zamkowe przy ul. Bursztynowej 11

  • Zarządcą budynku jest Spółdzielnia Mieszkaniowa "Wspólnota". Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Będzinie wynajmuje pomieszczenia na parterze budynku na potrzeby działu Pomocy Środowiskowej.
  • Wejście do rejonu opiekuńczego nie jest przystosowane dla osób niepełnosprawnych.
  • W budynku nie występują inne udogodnienia dla osób niepełnosprawnych.
  • Do budynku można wejść z psem asystującym i z psem przewodnikiem.

 

Rejon Opiekuńczy Grodziec przy ul. Barlickiego 16

  • Zarządcą budynku jest Wspólnota Mieszkaniowa Będzin ul. Barlickiego 16. Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Będzinie wynajmuje pomieszczenia na parterze budynku na potrzeby działu Pomocy Środowiskowej.
  • Wejście do rejonu opiekuńczego nie jest przystosowane dla osób niepełnosprawnych.
  • W budynku nie występują inne udogodnienia dla osób niepełnosprawnych.
  • Do budynku można wejść z psem asystującym i z psem przewodnikiem.

 

Rejon Opiekuńczy Warpie przy ul. rtm. Witolda Pileckiego 9

  • Zarządcą budynku jest Spółdzielnia Mieszkaniowa "Wspólnota". Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Będzinie wynajmuje pomieszczenia na parterze budynku na potrzeby działu Pomocy Środowiskowej.
  • Wejście do rejonu opiekuńczego jest przystosowane dla osób niepełnosprawnych - podjazd dla wózków inwalidzkich. Pracownik pomaga osobie niepełnosprawnej dostać się do pomieszczeń rejonu opiekuńczego.
  • W budynku nie występują inne udogodnienia dla osób niepełnosprawnych.
  • Do budynku można wejść z psem asystującym i z psem przewodnikiem

 

Rejon Opiekuńczy Ksawera przy ul. rtm. Witolda Pileckiego 9

  • Zarządcą budynku jest Spółdzielnia Mieszkaniowa "Wspólnota". Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Będzinie wynajmuje pomieszczenia na parterze budynku na potrzeby działu Pomocy Środowiskowej.
  • Wejście do rejonu opiekuńczego jest przystosowane dla osób niepełnosprawnych - podjazd dla wózków inwalidzkich. Pracownik pomaga osobie niepełnosprawnej dostać się do pomieszczeń rejonu opiekuńczego.
  • W budynku nie występują inne udogodnienia dla osób niepełnosprawnych.
  • Do budynku można wejść z psem asystującym i z psem przewodnikiem

 

Rejon Opiekuńczy Syberka przy ul. Biskupa Adama Śmigielskiego 2

  • Zarządcą budynku jest Parafia Nawiedzenia NMP. Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Będzinie wynajmuje pomieszczenia na parterze budynku na potrzeby działu Pomocy Środowiskowej.
  • Wejście do rejonu opiekuńczego nie jest przystosowane dla osób niepełnosprawnych.
  • Zaraz przy wejściu na rejon opiekuńczy na ulicy znajduje się parking.
  • Do budynku można wejść z psem asystującym i z psem przewodnikiem.

 

Rejon opiekuńczy Łagisza przy ul. Energetycznej 10

  • Zarządcą budynku jest Caritas Diecezji Sosnowieckiej. Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Będzinie wynajmuje pomieszczenia na pierwszym piętrze budynku na potrzeby działu Pomocy Środowiskowej.
  • Wejście do rejonu opiekuńczego jest przystosowane dla osób niepełnosprawnych.
  • W budynku nie występują inne udogodnienia dla osób niepełnosprawnych.

 

Schronisko Dla Bezdomnych Mieszkańców Miasta Będzina

  • Budynek dwukondygnacyjny znajdujący się na ulicy Wolskiej 45.
  • Wejście jest przystosowane dla osób niepełnosprawnych. Pracownik schroniska, pomaga osobie niepełnosprawnej dostać się do wnętrza budynku.
  • W budynku mieści się również toaleta dostosowana dla osób niepełnosprawnych parter wejście główne budynku.
  • Przy budynku Schroniska znajduje się parking, z wyznaczonymi miejscami dla osób niepełnosprawnych.
  • Do budynku można wejść z psem asystującym i z psem przewodnikiem.

 

Dzienny Dom Pomocy Społecznej w Będzinie Filia I

  • Budynek jednokondygnacyjny. Znajduje się na ulicy Jana Sobieskiego 1.
  • Wejście do dziennego domu pomocy nie jest przystosowane dla osób niepełnosprawnych.
  • W budynku nie występują inne udogodnienia dla osób niepełnosprawnych.
  • Do budynku można wejść z psem asystującym i z psem przewodnikiem.

 

Dzienny Dom Pomocy Społecznej w Będzinie Filia II

  • Zarządcą budynku jest Spółdzielnia Mieszkaniowej "Wspólnota". Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Będzinie wynajmuje pomieszczenia na parterze budynku na potrzeby działu Dzienny Dom Pomocy Społecznej. Budynek znajduje się przy ul. rtm. Witolda Pileckiego 7.
  • Wejście do dziennego domu pomocy nie jest przystosowane dla osób niepełnosprawnych.
  • W budynku nie występują inne udogodnienia dla osób niepełnosprawnych.
  • Do budynku można wejść z psem asystującym i z psem przewodnikiem.

 

Centrum usług Senioralnych przy ul. 1go-Maja 2

  • Zarządcą budynku jest Bogusława Michalik Zarządzanie Nieruchomościami Sosnowiec. Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Będzinie wynajmuje pomieszczenia na parterze budynku na potrzeby Centrum Usług Społecznych.
  • Wejście do Centrum Usług Społecznych jest przystosowane dla osób niepełnosprawnych.
  • W budynku znajduje się toaleta dla niepełnosprawnych.
  • W budynku występują inne udogodnienia dla osób niepełnosprawnych
  • Przy siedzibie Centrum Usług Społecznych po drugiej stronie ulicy znajduje się parking z wyznaczonym miejscem dla osób niepełnosprawnych.
  • Do budynku można wejść z psem asystującym i z psem przewodnikiem.

Celem procedury jest:

  • stworzenie kompleksowej regulacji problematyki ujawniania przypadków nieprawidłowości oraz ochrony osób dokonujących zgłoszeń,
  • poprawa społecznej percepcji (postrzegania) działań osób zgłaszających przypadki nieprawidłowości jako aktywności wątpliwej moralnie (donosicielstwo),
  • ochrona osób zgłaszających przypadki nieprawidłowości,
  • ochrona tut. Ośrodka poprzez wczesne wykrycie i usunięcie zgłoszonych przypadków nieprawidłowości,
  • propagowanie postawy obywatelskiej odpowiedzialności.
     

Procedura:

  • umożliwia jawne, poufne lub anonimowe dokonywanie zgłoszeń,
  • gwarantuje rzetelne, obiektywne i terminowe sprawdzanie zgłoszeń,
  • zapewnia ochronę osób dokonujących zgłoszeń i osób z nimi związanych.
     

§ 1

 

Przez użyte w procedurze określenia rozumie się:

  1. anonim – zgłoszenie dokonane przez osobę, co do której nie jest możliwa identyfikacja tożsamości,
  2. działania odwetowe – bezpośrednie lub pośrednie działanie lub zaniechanie, związane z dokonanym zgłoszeniem nieprawidłowości, którego celem lub skutkiem jest pogorszenie sytuacji osoby dokonującej zgłoszenia,
  3. działania następcze – działania podjęte przez odbiorcę zgłoszenia w celu oceny prawdziwości zarzutów zawartych w zgłoszeniu oraz, w stosownych przypadkach, w celu zaradzenia naruszeniu będącemu przedmiotem zgłoszenia, w tym poprzez takie działania jak, dochodzenie wewnętrzne, postępowanie wyjaśniające, wniesienie oskarżenia, działania podejmowane w celu odzyskania środków lub zamknięcie procedury,
  4. informacje na temat naruszeń – dowody potwierdzające faktyczne naruszenia, jak również faktycznie uzasadnione podejrzenia co do potencjalnych naruszeń, których jeszcze nie popełniono,
  5. kontekst związany z pracą – obecne lub przyszłe działanie związane z pracą, w ramach których – niezależnie od charakteru tych działań – osoby mogą uzyskać informacje na temat naruszeń i doświadczyć działań odwetowych w przypadku zgłoszenia takich informacji,
  6. naruszenie – działanie lub zaniechanie, które jest niezgodne z prawem,
  7. osoba dokonująca zgłoszenia/zgłaszający – osoba fizyczna lub prawna, która zgłasza lub ujawnia publiczne informacje na temat naruszeń uzyskane w kontekście związanym z pracą,
  8. osoba pomagająca w dokonaniu zgłoszenia – osoba fizyczna lub prawna która pomaga osobie dokonującej zgłoszenia w tej czynności, w której pomoc nie powinna zostać ujawniona,
  9. osoba, której dotyczy zgłoszenie – osoba fizyczna lub prawna, która jest wskazana w zgłoszeniu lub ujawnieniu publicznym jako osoba, która dopuściła się naruszenia lub która jest z nim powiązana,
  10. zgłoszenie/sygnalizacja – przekazanie informacji na temat naruszenia, do którego doszło lub może dojść w tut. Ośrodku, w którym osoba zgłaszająca pracuje, pracowała lub w innym zakładzie pracy z którym utrzymuje lub utrzymywała kontakt w kontekście wykonywanej pracy,
  11. zespół ds. zgodności – osoby wyznaczone i odpowiedzialne za obsługę zgłoszeń, które podejmują działania w ramach przysługujących im uprawnień,
  12. dyrektywa – Dyrektywa Parlamentu i Rady (UE) 2019/1937 z 23.10.2019 r. w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa,
  13. bezpieczny kanał komunikacji – rozumie się przez to tryb anonimowego zgłaszania naruszeń z wykorzystaniem formularzy elektronicznych, formy papierowej lub ustnie – osobiście, przy uwzględnieniu i zapewnieniu poufność tożsamości osoby zgłaszającej oraz uniemożliwiający uzyskanie dostępu osobom nieuprawnionym,
  14. informacja zwrotna - przekazanie osobie dokonującej zgłoszenia informacji na temat planowanych lub podjętych działań następczych, chyba że zgłoszenie jest anonimowe.
     

§ 2

 

1.Przedmiotem zgłoszenia mogą być, w szczególności:

1) naruszenia przepisów prawa powszechnie obowiązującego,

2) naruszenia praw człowieka stwarzające lub mogące stwarzać zagrożenia życia, zdrowia lub wolności osobistej,

3) naruszenia praw pracowniczych, w tym mobbing i dyskryminacja oraz wszelkie formy nadużyć stosunku zależności w relacjach pracowniczych lub służbowych,

4) naruszenia stwarzające lub mogące stwarzać zagrożenie dla bezpieczeństwa publicznego lub środowiska,

5) działania o charakterze korupcyjnym, w tym łapownictwo czynne lub bierne, oszustwo, fałszerstwo, wyłudzenie lub użycie poświadczenia nieprawdy, itd.,

6) naruszenia obowiązków publicznoprawnych, w tym podatkowych,

7) naruszenie w sferze zamówień publicznych,

8) naruszenia zasad zawartych w Kodeksie Postępowania Etycznego i standardów oraz dobrych obyczajów i zasad współżycia społecznego,

9) naruszenia wewnętrznych obowiązujących regulaminów i procedur, mogących zagrozić interesom prywatnym, publicznym, czy interesowi organizacji,

10) działalność zmierzająca do zatajenia któregokolwiek z naruszeń wymienionych w pkt 1-9.

 

§ 3

 

1. Za zapewnienie wdrożenia procedury, w tym zapewnienie zasobów niezbędnych do realizacji zadań wynikających z niniejszej procedury odpowiada Dyrektor Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Będzinie.

2. Za wykonywanie zadań wynikających z procedury odpowiada:

1) Dyrektor Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Będzinie przy wsparciu zespołu ds. zgodności, który aktywnie uczestniczy w realizacji niniejszej procedury, w szczególności poprzez:

a) osobiste zaangażowanie w rozwój systemu przeciwdziałania nieprawidłowościom, w tym korupcji,

b) promowanie kultury organizacyjnej opartej na przeciwdziałaniu wszelkim nieprawidłowościom,

c) zapewnienie środków finansowych, organizacyjnych i kadrowych umożliwiających rozwój systemu przeciwdziałania nieprawidłowościom,

d) ustalenie i podział kompetencji pomiędzy pracowników tut. Ośrodka, w sposób zapewniający efektywność systemu przeciwdziałania nieprawidłowościom,

e) sprawowanie nadzoru nad przebiegiem procesu wyjaśniającego,

f) przestrzeganie wartości etycznych i przepisów prawnych przy wykonywaniu powierzonych zadań,

g) wspieranie i promowanie przestrzegania postaw etycznych, dając dobry przykład codziennym postępowaniem i podejmowanymi decyzjami,

h) umożliwianie pracownikom podnoszenie kwalifikacji zawodowych w zakresie stosowania przepisów prawa materialnego,

i) zachęcanie pracowników i współpracowników do reagowania na zachowania nieetyczne i niezgodne z prawem,

j) promowanie postawy odpowiedzialnego i świadomego korzystania z wdrożonych wewnętrznych kanałów zgłaszania nieprawidłowości.

2) Zastępca Dyrektora Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Będzinie sprawuje nadzór nad skutecznością wdrożonego systemu przeciwdziałania nieprawidłowościom, w szczególności poprzez:

a) monitorowanie przestrzegania ustalonych zasad postępowania przez podległych pracowników,

b) promowanie kultury organizacyjnej opartej na przeciwdziałaniu wszelkim nieprawidłowościom,

c) zgłaszanie naruszeń właściwym organom.

3) Zespół ds. zgodności realizuje zadania zapewniające sprawne funkcjonowanie systemu przeciwdziałania nieprawidłowościom, w szczególności poprzez:

a) przyjmowanie zgłoszeń/sygnalizacji,

b) prowadzenie rejestru zgłoszeń/sygnalizacji,

c) zapewnienie rozpatrzenia każdego zgłoszenia, tj. prowadzenie postępowań wyjaśniających, a także, w uzasadnionych przypadkach, powoływanie zespołów, których skład umożliwi kompleksowe wyjaśnienie sprawy,

d) spełnienie obowiązku informacyjnego wobec osoby dokonującej zgłoszenia, w szczególności udzielenie odpowiedzi,

e) zapewnienie poufności zgłaszającemu uniemożliwiając uzyskanie dostępu nieupoważnionym osobom do danych osobowych oraz informacji na temat naruszenia,

f) zapewnienie bezstronności podczas prowadzonych postępowań,

g) prowadzenie kampanii informacyjnych wśród pracowników tut. Ośrodka zmierzających do utrwalenia pozytywnego postrzegania działań w zakresie zgłoszeń/sygnalizacji oraz

propagowania postawy obywatelskiej odpowiedzialności,

h) uzgadnianie wniosków o rozwiązanie umowy o pracę z inicjatywy pracodawcy – udzielanie informacji o przysługującej ochronie związanej z działaniami sygnalizacyjnymi.

4) Kierownicy działów tut. Ośrodka współpracują z zespołem wskazanym w pkt. 3 w zakresie:

a) monitorowania przestrzegania zasad postępowania przez podległych pracowników,

b) wyjaśniania okoliczności zdarzeń opisanych w zgłoszeniu/sygnalizacji,

c) zapewnienia w podległej komórce organizacyjnej warunków sprzyjających wczesnemu wykrywaniu i usuwaniu nieprawidłowości.

5) Pracownicy tut. Ośrodka, w szczególności:

a) przestrzegają wartości etycznych i przepisów prawnych przy wykonywaniu powierzonych zadań,

b) dokonują analizy ryzyk i informują bezpośredniego przełożonego o potencjalnych ryzykach w realizowanych zadaniach,

c) na bieżąco zgłaszają wszelkie zauważone nieprawidłowości,

d) udostępniają informacje niezbędne do wyjaśnienia nieprawidłowości,

e) w kontaktach wewnętrznych oraz w kontaktach z klientem zewnętrznym prezentują postawę sprzyjającą przeciwdziałaniu wszelkim nieprawidłowościom.

 

§ 4

 

1. Rolą osoby dokonującej zgłoszenia/zgłaszającego w tut. Ośrodku jest w szczególności:

a) dobrowolne dostarczenie prawdziwych informacji na temat przypadków zaistnienia nieprawidłowości w Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej w Będzinie, dotyczących czynów nielegalnych lub zabronionych bądź stanowiących zagrożenie lub powodujących szkodę,

b) działanie w interesie publicznym, w słusznej sprawie, w dobrej wierze,

c) odpowiedzialne i świadome korzystanie z wdrożonych w tut. Ośrodku mechanizmów zgłaszania nieprawidłowości,

d) niekierowanie się chęcią zemsty,

e) w razie konieczności, branie czynnego udziału w postępowaniu wyjaśniającym,

f) współpraca z zespołem obsługującym zgłoszenia,

g) przyczynianie się do zapobiegania przyszłym naruszeniom.

2. Osoba dokonująca zgłoszenia/zgłaszający decyduje w szczególności o tym:

a) jakim kanałem dokona zgłoszenia, przy czym powinien podjąć najpierw wewnętrzny tryb zgłaszania nieprawidłowości,

b) w jakiej formie i w jaki sposób dokona zgłoszenia,

c) czy chce pozostać anonimowy i jak długo, chyba że przepisy szczególne wymagają podania od dokonującego zgłoszenia/zgłaszającego jego danych osobowych.

 

§ 5

 

1. Zgłoszenia dokonywane mogą być poprzez dedykowane poufne kanały zgłoszeń funkcjonujące w tut. Ośrodku, w szczególności:

a) za pomocą poczty elektronicznej na adres mailowy Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. w zaszyfrowanym pliku,

b) w formie listownej na adres: 42-500 Będzin ul. 11 Listopada 1 z dopiskiem na kopercie, np. „zgłoszenie Sygnalisty” na karcie zgłoszeniowej – (wzór załącznik nr 2),

c) osobiście lub telefonicznie do zespołu ds. zgodności w tut. Ośrodku. Pracownik, do którego osobiście lub telefonicznie zgłoszono nieprawidłowość dokumentuje zgłoszenie w formie karty zgłoszenia, protokołu, nagrania rozmowy - (wzór formularza zgłoszeniowego stanowi załącznik nr 1),

d) poprzez wrzucenie pisma do skrzynki na listy zamieszczonej przy drzwiach przy głównym wejściu do tut. Ośrodka, skrzynka opróżniana jest raz dziennie w dniach roboczych, z czynności opróżniania skrzynki sporządzany jest protokół.

2. Zgłoszenie może mieć charakter:

a) jawny, gdy osoba dokonująca zgłoszenia zgadza się na ujawnienie swojej tożsamości osobom zaangażowanym w wyjaśnienie zgłoszenia,

b) poufny, gdy osoba dokonująca zgłoszenia nie zgadza się na ujawnienie swoich danych i dane podlegają utajnieniu,

c) anonimowy, gdy w żaden sposób nie można zidentyfikować osoby dokonującej zgłoszenia.

 

§ 6

 

1. Zgłoszenie powinno zawierać w szczególności:

a) dane osoby zgłaszającej, tj. imię, nazwisko, stanowisko, miejsce pracy (nie dotyczy anonimów),

b) datę i miejsce zaistnienia nieprawidłowości lub datę i miejsce pozyskania informacji na temat nieprawidłowości,

c) dane podmiotu, który dopuścił się naruszenia, objętego procedurą tj. imię, nazwisko, stanowisko, miejsce pracy,

d) opis sytuacji lub okoliczności, które doprowadziły lub mogą doprowadzić do wystąpienia nieprawidłowości,

e) działania podjęte przez zgłaszającego, aby nie dopuścić do tych nieprawidłowości,

f) wskazanie zebranych dowodów i informacji jakimi dysponuje osoba dokonująca zgłoszenia/zgłaszający,

g) wskazanie ewentualnych świadków,

h) wskazanie motywów ujawnienia nieprawidłowości, w tym określenie, czy chodzi o podejrzenie, stwierdzenie czy uzasadnione obawy wystąpienia nieprawidłowości,

i) wskazanie skutków lub ewentualnego ryzyka jakie mogą spowodować zgłoszone nieprawidłowości.

2. Informacja na temat naruszenia powinna być sporządzona w sposób przejrzysty, zrozumiały i wiarygodny.

3. Wzór karty zgłoszenia wraz z kartą informacyjną zamieszczone są na stronie internetowej www.mops.bedzin.pl (wzór karty zgłoszenia wraz z kartą informacyjną stanowią załącznik nr 2).

4. Aby informacja na temat naruszenia mogła być zakwalifikowana jako sygnalizacja muszą być spełnione trzy przesłanki:

- zgłoszenie dotyczy nieprawidłowości wewnątrz tut. Ośrodka,

- osoba dokonująca zgłoszenia/zgłaszający działa w dobrej wierze,

- informacje na temat naruszeń są prawdziwe, istotne dla społeczeństwa bądź tut. Ośrodka.

 

§ 7

 

1. W przypadku wpływu anonimowego zgłoszenia nieprawidłowości, osoby odpowiedzialne za obsługę zgłoszeń, w zależności od treści anonimu, dokonują wstępnej analizy zgłoszenia, sprawdzając przytoczone w zgłoszeniu okoliczności albo pozostawiają je bez dalszego biegu.

2. Pozostawienie zgłoszenia bez biegu możliwe jest wyłącznie w przypadku stwierdzenia jego oczywistej bezzasadności, wynikającej z jego całkowitej niemożliwości weryfikacji opisanych w nim okoliczności.

3. Jeżeli w toku czynności sprawdzających ustalono, że mogło dojść do wystąpienia nieprawidłowości, wszczyna się wewnętrzne postępowanie wyjaśniające, w przeciwnym wypadku pozostawia się je bez dalszego biegu.

4. Każde zgłoszenie anonimowe podlega wpisowi do rejestru zgłoszeń stanowiących załącznik nr 4. W przypadku zgłoszenia pozostawionego bez dalszego biegu należy wskazać przyczyny uzasadniające taką decyzję.

 

§ 8

 

1. Proces przyjmowania, selekcji i weryfikowania zgłoszeń nieprawidłowości powinien być oparty o zasadę poufności, przejrzystości, bezstronności i obiektywizmu.

2. Zgłoszenia traktowane są z należytą powagą i starannością.

3. Sprawne dokonanie ustaleń faktycznych uniemożliwia zatarcie się bezpośredniego związku między momentem naruszenia a rozstrzygnięciem, czy samym podjęciem decyzji o chęci dokonania zgłoszenia nieprawidłowości.

4. Zgłoszenia powinny być rozpatrywane bez zbędnej zwłoki, przy czym przez rozpatrzenie należy rozumieć w szczególności wszczęcie wewnętrznego postępowania wyjaśniającego w sprawie.

5. Potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia należy przekazać osobie dokonującej zgłoszenia/ zgłaszającemu w terminie 7 dni od jego dokonania, chyba że osoba dokonująca zgłoszenia/zgłaszający nie ujawnił swoich danych. Reakcja na zgłoszenia osoby dokonującej zgłoszenia/zgłaszającej i podjęcie działań następczych powinno odbyć się w ciągu 3 miesięcy. W uzasadnionych przypadkach termin ten może zostać wydłużony do 6 miesięcy, o czym należy powiadomić osobę dokonującą zgłoszenia/zgłaszającego, jeżeli podał on swoje dane.

6. Zespół ds. zgodności, wyznaczony do obsługi zgłoszenia dokonuje jego weryfikacji, a następnie decyduje o podjęciu dalszych czynności wyjaśniających.

7. Zespół ds. zgodności przyjmuje zgłoszenie w ramach postępowania wstępnego ocenia prawdziwość zarzutów.

8. O podjętych czynnościach zespół ds. zgodności zawiadamia Dyrektora tut. Ośrodka, z wyjątkiem sytuacji, kiedy informacja o naruszeniu dotyczy bezpośrednio Dyrektora tut. Ośrodka.

9. Wewnętrzne postępowanie wyjaśniające ma na celu ustalenie, czy doszło do naruszenia i jakiego rodzaju jest naruszenie.

10. Decyzją Dyrektora tut. Ośrodka, zespół ds. zgodności informuje niezwłocznie osobę, której zgłoszenie dotyczy o fakcie zgłoszenia oraz o podjęciu bądź prowadzeniu postępowania wyjaśniającego, z zastrzeżeniem zachowania w poufności tożsamości osoby dokonującej zgłoszenia/zgłaszającego.

11. Do czynności podejmowanych w ramach postępowania wyjaśniającego zalicza się m. in. przeprowadzanie rozmowy z osobą, która podejrzana jest o naruszenie przepisów prawa lub wewnętrznych obowiązujących regulacji, ze świadkiem/świadkami oraz z osobą dokonującą zgłoszenia/zgłaszającym.

12. Pracownicy mają obowiązek udzielenia informacji w toku postępowania oraz współpracują z osobą prowadzącą postępowanie. W przypadku zatajenia informacji lub udzielenia nieprawdziwych informacji w toku postępowania, które utrudniają jego przebieg mogą być wszczęte działania dyscyplinarne.

13. Decyzję o pociągnięciu do odpowiedzialności osoby, która dopuściła się naruszenia, o zgłoszeniu naruszenia właściwym organom państwowym lub o wdrożeniu działań mających na celu zapobieganie naruszeń w przyszłości, podejmuje Dyrektor tut. Ośrodka.

14. Osoba dokonująca zgłoszenia/zgłaszający, który ujawnił swoje dane, powinien być poinformowany w rozsądnym, nieprzekraczającym 3 miesięcy terminie od otrzymania potwierdzenia zgłoszenia, przez bezstronną osobę o następujących czynnościach:

a) o planowanych lub podjętych działaniach następczych, związanych z obsługą jego zgłoszenia (czy zostało rozpoznane, czy nadal się toczy),

b) o postępach i wynikach wewnętrznego postępowania wyjaśniającego,

c) o wszczęciu lub zakończeniu postępowania np. z braku wystarczających dowodów lub innych powodów,

d) o przekazaniu sprawy do innych organów. Informując o ustaleniach poczynionych w toku postępowania, zawsze należy mieć na uwadze dobro toczącego postępowanie, jak i prawa osoby, której zgłoszenie dotyczy.

15. Zgłoszenia rejestrowane są w rejestrze zgłoszeń.

16.Świadome składanie zgłoszeń fałszywych jest niedopuszczalne. Zgłoszenie uznane za nierzetelne, złośliwe lub złożone w złej wierze, w szczególności stanowiące świadome i celowe pomówienie jest pozostawione bez biegu.

17.Podczas rozpatrywania zgłoszeń wszyscy uczestnicy postępowania są zobowiązani do dołożenia należytej staranności, aby uniknąć podjęcia decyzji na podstawie chybionych i bezpodstawnych oskarżeń, niemających potwierdzenia w faktach i zebranych dowodach oraz z zachowaniem poszanowania godności i dobrego imienia pracowników i osób, których zgłoszenie dotyczy.

18.Osoby prowadzące postępowanie i uczestniczące w postępowaniu wyjaśniającym bądź posiadające wiedzę na temat zgłoszenia, zobowiązane są do zachowania
w tajemnicy danych dotyczących przebiegu postępowania oraz danych zarówno osoby dokonującej zgłoszenia/zgłaszającego jak i osoby, której zgłoszenie dotyczy, a także wszelkich faktów z nim związanych.

19.Osoby, co do których z treści zgłoszenia wynika, że mogą być w jakikolwiek sposób negatywnie zaangażowane w działanie lub zaniechanie stanowiące nieprawidłowość nie mogą analizować lub weryfikować takiego zgłoszenia.

 

§ 9

 

1. Zgłoszenia, o których mowa w § 5 rejestrowane jest przez zespół ds. zgodności, o której mowa w § 3, ust. 2, pkt 3, zgodnie ze wzorem rejestru określonym w załącznik nr 4. W przypadku zgłoszenia zawierającego dane osobowe osoby dokonującej zgłoszenia/zgłaszającego zespół ds. zgodności w terminie 7 dni wysyła potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia.

2. Pracownik, o którym mowa w ust. 1 dokonuje weryfikacji zgłoszenia, a następnie decyduje o dalszych działaniach następczych.

3. Działanie następcze prowadzone jest bez zbędnej zwłoki.

 

§ 10

 

1.Dane osobowe osoby dokonującej zgłoszenia/zgłaszającego oraz wszelkie dane pozwalające na ustalenie jego tożsamości mają charakter poufny i nie podlegają ujawnieniu.

2. Ujawnienie danych osoby dokonującej zgłoszenia/zgłaszającego może nastąpić wyłącznie:

a) za wyraźną jego zgodą,

b) za zgodą sądu, jeżeli jest to niezbędne dla wszczęcia lub prowadzenia postępowania w sprawie nieprawidłowości, dla ochrony ważnego interesu publicznego lub dla ochrony

praw innych osób,

c) w sytuacji, kiedy ujawnienie jest koniecznym i proporcjonalnym obowiązkiem wynikającym z przepisów prawa w ramach prowadzonych przez właściwe organy dochodzeń lub postępowań sądowych, w tym celu zagwarantowanie prawa do obrony przysługującego osobie, której zgłoszenie dotyczy.

3. O okolicznościach, w których konieczne staje się ujawnienie tożsamości osoby dokonującej zgłoszenia/zgłaszającego każdorazowo należy go poinformować. Niedopuszczalne jest uzależnienie przyjęcia zgłoszenia od uprzedniego wyrażenia przez osoby dokonującej zgłoszenia/ zgłaszającego zgody na ujawnienie danych.

4.Obowiązkiem dyrektor tut. Ośrodka a jest zapewnienie osoby dokonującej zgłoszenia/zgłaszającemu właściwej ochrony. Ciężar tej ochrony spoczywa bezpośrednio na zespole ds. zgodności przyjmującym zgłoszenie, kwalifikującym je i prowadzącym następnie postępowanie wyjaśniające.

5.Ochronie podlega osoba dokonująca zgłoszenia/zgłaszający, który dokonuje zgłoszenia nieprawidłowości w dobrej wierze, od momentu jego dokonania, niezależnie od tego, czy w następstwie zgłoszenia doszło do potwierdzenia prawdziwości zawartych w nim informacji.

6.Domniemywa się, że osoba dokonująca zgłoszenia/zgłaszający działa w dobrej wierze, chyba że:

a) okoliczności danego przypadku w sposób oczywisty nie uzasadniają przekonania o prawdziwości przekazywanych informacji,

b) zgłoszenie zostało dokonane w celu sprzecznym z prawem lub zasadami współżycia społecznego,

c) zataił w zgłoszeniu fakt swojego przyczynienia się do powstania nieprawidłowości, których dotyczy zgłoszenie,

d) zgłoszenie jest dokonane w złej wierze, stanowi nadużycie lub celowo i świadomie wprowadza w błąd.

7.Osobie dokonującej zgłoszenia/zgłaszającemu oraz osobie pomagającej w dokonaniu zgłoszenia zapewnia się ochronę przed możliwymi działaniami odwetowymi, a także przed szykanami, dyskryminacją i innymi formami wykluczenia lub nękania, czy niesprawiedliwego traktowania przez innych pracowników.

8.Zapewnienie ochrony obejmuje, w szczególności:

a) poszanowanie zasady poufności i anonimowości danych, ochronę tożsamości przed osobami trzecimi, przełożonymi, współpracownikami, ochronę przed wykluczeniem w środowisku zawodowym,

b) zakaz podejmowania jakichkolwiek działań represyjnych i odwetowych pod groźbą kary w takim okresie, jaki jest uzasadniony okolicznościami, nie krótszy jednak niż okres postępowania wyjaśniającego oraz 6 miesięcy po jego zakończeniu,

c) szeroką ochronę stosunku pracy, w tym m. in. zakaz rozwiązania umowy o pracę, degradacji, obniżki wynagrodzenia za pracę, molestowania psychicznego, zmiany miejsca wykonywania pracy,

d) pomoc w dostępie do środków wsparcia takich jak kompleksowa i obiektywna informacja, pomoc oraz doradztwo prawne.

9.Osoba dokonująca zgłoszenia/zgłaszający nie ponosi odpowiedzialności karnej oraz cywilnej wynikającej z faktu ujawnienia informacji, w tym w szczególności odpowiedzialności z tytułu pomówienia, czy naruszenia dobrego imienia.
10.Jeżeli osoba dokonująca zgłoszenia/zgłaszający twierdzi, że w wyniku zgłoszenia poniósł szkodę, przyjmuje się, że szkoda została wyrządzona w ramach działań odwetowych za zgłoszenie. W takich przypadkach na osobie, która podjęła działania powodujące szkodę, spoczywa ciężar udowodnienia, że działania te przeprowadziła z należycie uzasadnionych powodów albo, że działania zostały podjęte z przyczyn niemających związku z ujawnieniem informacji.
11.Za naruszenie tajemnicy albo przepisów o ochronie danych osoba dokonująca zgłoszenia/zgłaszający nie ponosi odpowiedzialności, jeżeli posiada uzasadnione podstawy do tego, żeby uznać je za niezbędne do zgłoszenia lub ujawnienia nieprawidłowości.
12.Zapewnia się ochronę tożsamości osobom, których dotyczy zgłoszenie tak długo, jak postępowanie wyjaśniające jest w toku, korzystanie w pełni z prawa do skutecznego środka ochrony prawnej, domniemanie niewinności i prawo do obrony, w tym prawo do bycia wysłuchanym oraz prawo dostępu do akt.

13.Ochronie nie podlegają działania:
a) motywowane chęcią zemsty albo zmierzające do osiągnięcia korzyści osobistej lub finansowej,

b) anonimowe.

 

§ 11

 

1.Administratorem danych osobowych jest Dyrektor tut. Ośrodka, będący jednocześnie osobą odpowiedzialną za wdrożenie systemu zgłaszania nieprawidłowości.

2.Osoby przetwarzające dane osobowe w imieniu Administratora w procesie sygnalizacji działają na podstawie jego upoważnienia.

3.W toku postępowania związanego z obsługą zgłoszenia muszą być zachowane zasady przetwarzania danych osobowych, w szczególności:

a) sposób ochrony danych osoby dokonującej zgłoszenia/zgłaszającego,

b) sposób ochrony danych osoby, której zgłoszenie dotyczy,

c) termin usunięcia danych zawartych w zgłoszeniu.

4.Przesłanką dopuszczalności przetwarzania danych jest realizacja celu wynikającego z prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez Administratora, którym jest zapobieganie nieprawidłowościom i wyjaśnianie okoliczności, w jakich doszło lub mogłoby dojść do naruszenia prawa, wewnętrznych regulacji, czy zasad etyki.

5.Istnienie interesu prawnego wyłącza konieczność uzyskania zgody od pracowników i innych osób na przetwarzanie ich danych osobowych w toku postępowania wyjaśniającego.

6.Administrator może zostać zwolniony z obowiązku informacyjnego wobec osoby, której dane zostały zawarte w zgłoszeniu, w przypadku kiedy jego wykonanie mogłoby uniemożliwić lub poważnie utrudnić realizację celów takiego przetwarzania.

7.Administrator ma obowiązek podjąć odpowiednie środki, by chronić prawa i wolności oraz prawnie uzasadnione interesy osoby, której dane dotyczą.

 

§ 12

 

1.Rejestr obejmuje informacje dotyczące zgłoszeń i spraw, stanowiących przedmiot wewnętrznego postępowania wyjaśniającego.

2.Celem prowadzenia rejestru jest:

a) bieżące analizowanie i aktualizowanie oceny ryzyka wystąpienia nieprawidłowości w określonych obszarach działalności, objętych niniejszą procedurą,

b) stosowanie adekwatnych środków zaradczych/następczych,

c) zachowanie integralności, zgodności i konsekwencji w polityce prowadzenia wewnętrznych postępowań wyjaśniających,

d) prowadzenie działań w zakresie ewentualnej poprawy i udoskonalania systemu sygnalizacji dzięki informacjom w nich zawartych.

3.Rejestr zgłoszeń jest prowadzony przez zespół ds. zgodności.

4.Zgłoszenie powinno być wprowadzone do rejestru niezwłocznie po jego otrzymaniu.

5.Sprawa powinna być opisana w rejestrze niezwłocznie po zakończeniu postępowania wyjaśniającego.

6.Rejestr obejmuje następujące informacje:

a) nr sprawy,

b) datę i sposób otrzymania zgłoszenia,

c) określenie przedmiotu zgłoszenia,

d) oznaczenie komórki, której dotyczy zgłoszenie,

e) datę potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia;

f) data przekazania informacji zwrotnej, nie dotyczy w przypadku zgłoszenia anonimowego,

g) działania podjęte w związku z otrzymanym zgłoszeniem,

h) wynik/rezultat zgłoszenia.

7.Zespół ds. zgodności przechowuje dokumentację sprawy, w szczególności:

a) protokoły czynności,

b) notatki,

c) wiadomości/informacje wymieniane między pracownikami,

d) raporty.

8. Termin przechowywania – przez okres 3 lat.

9. Akta sprawy, będącej przedmiotem wewnętrznego postępowania wyjaśniającego nie stanowią dokumentacji pracowniczej.

10. W wyniku przeprowadzonych działań następczych zgłoszenie, w szczególności, może zostać uznane za:

a) zasadne i wówczas podejmowane są działania naprawcze lub zawiadamia się organy ścigania,

b) bezzasadne (nieznajdujące potwierdzenia) i wówczas oddala się zgłoszenie.

 

§ 13

 

1. Ochronie podlegają osoby, które dokonały zgłoszenia i osoby, które pomagały w dokonaniu zgłoszenia, jeśli działały w dobrej wierze, tj. na podstawie uzasadnionego podejrzenia mającego podstawę w posiadanych informacjach, które obiektywnie uprawdopodobniają zgłaszane nieprawidłowości

2. Osoby, o których mowa w ust. 1 podlegają ochronie wyłącznie w zakresie dokonanych zgłoszeń.

 

§ 14

 

Osobę dokonującą zgłoszenia należy każdorazowo informować o okolicznościach, w których

ujawnienie jej tożsamości stanie się konieczne, np. w razie wszczęcia postępowania karnego.

 

§ 15

 

Przepisy niniejszej procedury podlegają przeglądowi nie rzadziej niż raz na dwa lata.

 

§ 16

 

W sprawach nieuregulowanych niniejszą procedurą zastosowanie mają odpowiednie przepisy dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii, Kodeksu Pracy, Kodeksu Postępowania Karnego i Kodeksu Karnego.

Załączniki:
Pobierz plik (Formularz_zgloszenia.pdf)Formularz zgłoszenia [ ]51 kB
ADRES:
KONTAKT:
EMAIL:
42-500 Będzin, ul. 11 Listopada 1
(32) 296 21 31 
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
GODZINY:
REGON:

pn. 7:30-17:00, wt-pt. 7:30-15:30
003448244

 

 

 

Zakładka aktualności

Nasza witryna może wykorzystywać pliki „cookies” które służą identyfikacji sesji użytkownika podczas korzystania z naszych serwisów. Pliki te zapewniają poprawne działanie Witryny.


Pliki cookies to pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika witryny. Zazwyczaj zawierają one nazwę witryny z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.


Pliki Cookies stosowane na naszej stronie nie przechowują żadnych danych osobowych ani innych informacji zebranych od użytkowników.

 

Gromadzenie danych:


Zgodnie z przyjętą praktyką większości serwisów WWW, przechowujemy zapytania HTTP kierowane do naszego serwera. Oznacza to, że znamy publiczne adresy IP, z których użytkownicy przeglądają treści informacyjne naszego serwisu. Przeglądane treści identyfikowane są poprzez adresy URL. Znamy również między innymi:

  • czas nadejścia zapytania,
  • czas wysłania odpowiedzi,
  • adres URL strony poprzednio odwiedzanej przez użytkownika (referer link) - w przypadku gdy przejście do strony ośrodka nastąpiło przez odnośnik,
  • informacje o przeglądarce użytkownika.

Dane te nie są kojarzone z konkretnymi osobami przeglądającymi stronę. Dla zapewnienia jak najwyższej jakości serwisu, okazjonalnie analizujemy pliki z logami w celu określenia, które strony odwiedzane są najczęściej, jakie przeglądarki stron WWW są używanie, czy struktura strony nie zawiera błędów, itp.

 

Dane gromadzone są również w celu:

 

Wykorzystywanie danych:


Zebrane dane przechowywane są jako materiał pomocniczy służący do administrowania serwisem. Informacje w nich zawarte nie są ujawniane nikomu poza osobami upoważnionymi do administrowania serwerem oraz siecią ośrodka. Na podstawie plików logów mogą być generowane statystyki stanowiące pomoc w administrowaniu. Zbiorcze podsumowania w postaci takich statystyk nie zawierają żadnych cech identyfikujących osoby odwiedzające serwis.

 

Rodzaje plików cookies:


W ramach naszej strony stosowane są dwa rodzaje plików cookies:

  • "sesyjne" (session cookies)
  • "stałe" (persistent cookies).

Cookies "sesyjne" to pliki tymczasowe, które są przechowywane w urządzeniu końcowym Użytkownika do czasu wylogowania, opuszczenia witryny lub przeglądarki internetowej. Cookies "stałe" są przechowywane w urządzeniu końcowym Użytkownika przez czas określony w parametrach plików cookies lub do czasu ich usunięcia przez Użytkownika.

 

Zablokowanie plików cookies:


W celu zablokowania przesyłania tego plików typu „cookies”, należy zmienić ustawienia wykorzystywanej przeglądarki tak, by odmawiała lub usuwała określone pliki cookie. Zmiana ustawień w najbardziej popularnych wyszukiwarkach:

 

Google Chrome

Trzeba kliknąć na menu (w prawym górnym rogu), zakładka Ustawienia > Pokaż ustawienia zaawansowane. W sekcji „Prywatność” trzeba kliknąć przycisk Ustawienia treści. W sekcji „Pliki cookie” można zmienić następujące ustawienia plików cookie:

  • Usuwanie plików cookie
  • Domyślne blokowanie plików cookie
  • Domyślne zezwalanie na pliki cookie
  • Domyślne zachowywanie plików cookie i danych stron do zamknięcia przeglądarki
  • Określanie wyjątków dla plików cookie z konkretnych witryn lub domen.

 

Internet Explorer 6.0 i 7.0

Z menu przeglądarki (prawy górny róg): Narzędzia > Opcje Internetowe > Prywatność, przycisk Witryny. Suwakiem ustawiamy poziom, zmianę zatwierdzamy przyciskiem OK.

 

Mozilla Firefox

Z menu przeglądarki: Narzędzia > Opcje > Prywatność. Uaktywnić pole Program Firefox: „będzie używał ustawień użytkownika”. O ciasteczkach (cookies) decyduje zaklikanie – bądź nie – pozycji Akceptuj ciasteczka.

 

Opera

Z menu przeglądarki: Narzędzie > Preferencje > Zaawansowane. O ciasteczkach decyduje zaznaczenie – bądź nie – pozycji Ciasteczka.

 

Safari

W menu rozwijanym Safari trzeba wybrać Preferencje i kliknąć ikonę Bezpieczeństwo. Tu wybiera się poziom bezpieczeństwa w obszarze ,,Akceptuj pliki cookie”.


Uwaga: Prosimy pamiętać, że w wyniku zablokowania plików „cookies”, niektóre funkcje witryny mogą nie działać.

logo swietlicaŚwietlica socjoterapeutyczna „Zaczarowany Zakątek” to miejsce stworzone specjalnie dla dzieci. Wychowawcami są ludzie z pasją, kochający pracę z dziećmi, z energią i entuzjazmem prowadzą zajęcia.

W naszej świetlicy każde dziecko otrzyma wsparcie, pomoc w odrabianiu lekcji. Jest to zaczarowane miejsce, gdzie smutki zmieniają się w radość, złość i lęk wyciszają się.

Dzieci mają możliwość uczenia się nowych umiejętności, potrafią nawiązywać pozytywne relacje, zawierać przyjaźnie, uczyć się akceptacji i szacunku do innych. Dzięki różnorodnym zajęciom rozwijane są zdolności dzieci i odkrywane nowe talenty. Poprzez kreatywne zabawy, każde dziecko uczy się, jak ciekawie można spędzać czas.

 

Atrakcyjnie przygotowane zajęcia socjoterapeutyczne sprawiają, że uczestnicy nabywają wiedzę z zakresu profilaktyki uzależnień, mogę skorygować niepożądane zachowania, budować poczucie własnej wartości. W ramach zajęć świetlicowych organizowane są też wycieczki w ciekawe miejsca i różnorodne atrakcje, sprawiające, że dzieci przeżywają niezapomniane chwile.

 

Informujemy, że od 14 kwietnia 2015r. w siedzibie Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Będzinie organizowane są zajęcia w ramach świetlicy socjoterapeutycznej dla dzieci z rodzin dysfunkcyjnych z terenu miasta Będzina. Zajęcia w świetlicy odbywają się we wtorki, środy i czwartki w godzinach od 16:00 do 19:00 . Zajęcia prowadzone są przez wykwalifikowaną kadrę Stowarzyszenia Zaczarowana Pomoc.

 

Celem prowadzonych w świetlicy zajęć jest kształtowanie osobowości oraz wspieranie i stymulowanie rozwoju społecznego dzieci przejawiających zaburzenia w zachowaniu a przede wszystkim nauka dzieci współżycia z ludźmi, radzenia sobie z rozwiązywaniem problemów bez nadmiernego napięcia emocjonalnego oraz umiejętności dokonywania wyboru tego, co jest dla nich dobre i zdrowe.

 

swietlica1

 

Cele programu:

 

  • poprawa społecznego i emocjonalnego funkcjonowanie dzieci i nauka nowych umiejętności społecznych,
  • wyrównywanie szans edukacyjnych
  • pobudzanie i rozbudzanie aktywności dzieci
  • nauka wychodzenia z ról niekorzystnych dla dzieci,
  • nauka rozpoznawania i wyrażania emocji,
  • stworzenie możliwości odreagowania napięć oraz wyzwalania emocji,
  • rozwijanie zdolności akceptacji siebie i innych oraz empatii,
  • poznawanie przez dzieci swoich mocnych stron, budowanie pozytywnego obrazu siebie,
  • nabycie umiejętności rozwiązywania konfliktów,
  • rozwijanie asertywności, uczenie się mówienia „nie”,
  • nauka spostrzegania zagrożeń,
  • nauka umiejętności organizowania i planowania czasu wolnego,
  • poznanie przez dzieci metod radzenia sobie ze stresem,
  • aktywizacja środowiska lokalnego poprzez zaangażowanie w codzienną prace wolontariuszy,
  • nawiązywanie współpracy z rodzicami dzieci, z pedagogiem szkolnym, nauczycielami oraz innymi instytucjami ze szczególnym uwzględnieniem pomocy rodzicom we wspieraniu dzieci w rozwoju społecznym, emocjonalnym.

 

Założone cele realizowane będą dzięki opracowanemu przez specjalistów programowi oraz co najważniejsze osobisty kontakt opiekunów z dziećmi.

 

swietlica4



Bloki zajęciowe:

 

  • Integracja,
  • Poznajemy siebie i innych,
  • Budowanie pozytywnej samooceny,
  • Moi najbliżsi – rodzina,
  • Nasze uczucia,
  • Asertywność,
  • Skuteczna komunikacja,
  • Rozwiązywanie konfliktów,
  • Radzenie sobie ze stresem,
  • Profilaktyka uzależnień
  • Powstawanie i przebieg uzależnienia.
  • Ukazywanie negatywnych skutków narkomanii, alkoholizmu i palenia papierosów.
  • Społeczne, zdrowotne i rodzinne skutki narkomanii, nikotynizmu i alkoholizmu.
  • Ukazywanie pozytywnych cech zdrowego stylu życia.
  • Planowanie i realizowanie swojego czasu wolnego.
  • Radzenie sobie w sytuacjach trudnych i umiejętność szukania pomocy.


Zajęcia prowadzone są trzy razy w tygodniu po trzy godziny. Liczba dzieci w grupie wynosi od 10 do 12 osób. Raz w miesiącu będą realizowane spotkania dla rodziców. Współpraca z rodzicami umożliwi bliższe poznanie sytuacji dziecka oraz pozwoli na wspólne ustalenie sposobów pomocy dziecku.

 

swietlica3



Rekrutacja uczestników zajęć dokonywana będzie na podstawie:

 

  • analizy dokumentów,
  • rozmów z pracownikami socjalnymi Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej i asystentami rodziny
  • rozmów indywidualnych z rodzicami, wychowawcami klas.
  • w porozumieniu z pedagogami szkolnymi.


Kryterium doboru uczestników zajęć do poszczególnych grup stanowić będzie:

 

  • rodzaj przejawianego zaburzenia w zachowaniu,
  • stopień zaburzeń emocjonalnych,
  • funkcjonowanie w zespole klasowym, grupie rówieśniczej,
  • sytuacja rodzinna,
  • wiek dziecka.

 


Kontakt:
tel. 32 296 21 50
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.


znam swoje prawa

Od września 2013 r. Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Będzinie we współpracy z Urzędem Miasta w Będzinie realizuje Kampanię społeczną ?Znam swoje prawa ? nie akceptuję przemocy?. Dobiega półmetka coaching grupowy dla profesjonalistów zaangażowanych w przeciwdziałanie przemocy w rodzinie prowadzony przez Agnieszkę Szeptuch (coacha, psychologa, specjalistę ds. przeciwdziałania przemocy w rodzinie). Coaching grupowy ? będący środkiem umożliwiającym przemianę grupy indywidualności pracujących razem w trwały, spójny i kreatywny zespół ? umożliwia uczestnikom osiąganie celów przez poszczególnych członków grupy przy wykorzystaniu mądrości grupy. Spotkania coachingowe stanowią dla uczestników inspirację do poszukiwania nowych, twórczych rozwiązań w pracy z osobami uwikłanymi w przemoc domową, ale też okazję do stawiania sobie wyzwań zawodowych i zacieśniania współpracy zespołowej, interdyscyplinarnej, międzyinstytucjonalnej. Wykorzystanie coachingu jako sposobu wzmacniania kompetencji pracowników pozytywnie wpisuje się z kreowanie nowego wizerunku pomocy społecznej jako nowoczesnej, efektywnej, elastycznej w doborze metod prowadzących do pożądanych celów i zorientowanej na zintegrowany rozwój kadry.

 

Zrealizowana została także pierwsza edycja warsztatów dla rodziców promujących metody wychowawcze bez użycia przemocy pt. ?Co mądrze zasiejesz, to obficie zbierzesz ? wspieranie dojrzałego rodzicielstwa? prowadzonych przez Małgorzatę Łozińską (psychologa, konsultanta ds. rodzin). W warsztatach wzięli udział rodzice pragnący poprawić jakość swoich relacji z dziećmi i nauczyć się umiejętnie budować relacje ze swoimi dziećmi. Spotkania warsztatowe były okazją do refleksji nad skutecznością różnych metod wychowawczych, uwrażliwiały rodziców na potrzeby dzieci, ale przede wszystkim pomagały nabyć umiejętności budowania prawidłowych relacji z dzieckiem i współpracy z nim w poszanowaniu dla jego podmiotowości, indywidualności i godności.

 

W najbliższych dniach zostanie zainaugurowana akcja edukacyjna z wykorzystaniem ulotek, plakatów i billboardów, które pojawią się w przestrzeni publicznej naszego miasta. Materiały edukacyjne mają na celu uwrażliwienie społeczności lokalnej na problem przemocy w rodzinie poprzez dostarczenie wiedzy o przysługujących każdemu człowiekowi praw, ale też poprzez zdemaskowanie szkodliwych mitów usprawiedliwiających i ukrywających przemoc domową. Materiały edukacyjne będą też zawierać informację o instytucjach świadczących profesjonalną pomoc osobom doznającym przemocy w rodzinie. 

 

Na ręce mieszkańców Będzina trafią ?gadżety budzące świadomość? ? kobiece lusterka kosmetyczne i domowe magnesy na lodówkę. ?Gadżety?mają prowokować do społecznej dyskusji na temat prawa do życia w rodzinie wolnej od przemocy. 

 

 

Do pobrania 

Poniżej zamieszczamy druki w wersji elektronicznej (PDF)

kliknij ikonę aby pobrać oprogramowanie

 

 


Wszelkie niezbędne informacje otrzymasz pod numerami telefonu:


 

Dział Świadczeń Rodzinnych:    (32) 296 21 48
Fundusz Alimentacyjny: (32) 296 21 53

 


lub pisząc na adres:


 

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

Załączniki:
Pobierz plik (1_BECIKOWE_wniosek.pdf)PDF POBIERZ DOKUMENT[BECIKOWE - WNIOSEK]67 kB
Pobierz plik (1_Zaťwiadczenie_lekarskie-BECIKOWE.pdf)PDF POBIERZ DOKUMENT[BECIKOWE - OBOWIĄZKOWY ZAŁĄCZNIK]70 kB
Pobierz plik (2 specjalny zasiłek opiekuńczy.pdf)PDF POBIERZ DOKUMENT[WNIOSEK O USTALENIE PRAWA DO SPECJALNEGO ZASIŁKU OPIEKUŃCZEGO]0 kB
Pobierz plik (2a.pdf)PDF POBIERZ DOKUMENT[WNIOSEK O USTALENIE PRAWA DO ŚWIADCZEŃ Z FUNDUSZU ALIMENTACYJNEGO]2117 kB
Pobierz plik (2b.pdf)PDF POBIERZ DOKUMENT[OŚWIADCZENIE CZŁONKA RODZINY ROZLICZAJĄCEGO SIĘ NA PODSTAWIE PRZEPISÓW O ZRYCZAŁTOWANYM PODATKU DOCHODOWYM OD NIEKTÓRYCH PRZYCHODÓW OSIĄGNIĘTYCH PRZEZ OSOBY FIZYCZNE O DOCHODZIE OSIĄGNIĘTYM W ROKU KALENDARZOWYM POPRZEDZAJĄCYM OKRES ŚWIADCZENIOWY]34 kB
Pobierz plik (3.pdf)PDF POBIERZ DOKUMENT[OŚWIADCZENIE CZŁONKA RODZINY O DOCHODZIE NIEPODLEGAJĄCYM OPODATKOWANIU PODATKIEM DOCHODOWYM OD OSÓB FIZYCZNYCH, OSIĄGNIĘTYM W ROKU KALENDARZOWYM POPRZEDZAJĄCYM OKRES ŚWIADCZENIOWY]52 kB
Pobierz plik (5.pdf)PDF POBIERZ DOKUMENT[OŚWIADCZENIE CZŁONKA RODZINY O DOCHODZIE PODLEGAJĄCYM OPODATKOWANIU PODATKIEM DOCHODOWYM OD OSÓB FIZYCZNYCH NA ZASADACH OKREŚLONYCH W ART. 27,30b, 30c i 30e, USTAWY Z DNIA 26 LIPCA 1991 r. O PODATKU DOCHODOWYM OD OSÓB FIZYCZNYCH, UZYSKANYM W ROKU KALENDAR]30 kB
Pobierz plik (6.pdf)PDF POBIERZ DOKUMENT[OŚWIADCZENIE CZŁONKA RODZINY O WIELKOŚCI GOSPODARSTWA ROLNEGO WYRAŻONEJ W HEKTARACH PRZELICZENIOWYCH OGÓLNEJ POWIERZCHNI W ROKU KALENDARZOWYM POPRZEDZAJĄCYM OKRES ŚWIADCZENIOWY]31 kB
Pobierz plik (pozycja_1.pdf)PDF POBIERZ DOKUMENT[WNIOSEK O USTALENIE PRAWA DO ZASIŁKU RODZINNEGO ORAZ DODATKÓW DO ZASIŁKU RODZINNEGO]100 kB
Pobierz plik (pozycja_10.pdf)PDF POBIERZ DOKUMENT[OŚWIADCZENIE O ZGŁOSZENIU DO UBEZPIECZEŃ SPOŁECZNYCH]29 kB
Pobierz plik (pozycja_11.pdf)PDF POBIERZ DOKUMENT[OŚWIADCZENIE O UCZĘSZCZANIU DZIECKA DO SZKOŁY POZA MIEJSCEM ZAMIESZKANIA]29 kB
Pobierz plik (pozycja_12.pdf)PDF POBIERZ DOKUMENT[OŚWIADCZENIE POTWIERDZAJĄCE TYMCZASOWE ZAMELDOWANIE UCZNIA POZA MIEJSCEM ZAMIESZKANIA]30 kB
Pobierz plik (pozycja_13.pdf)PDF POBIERZ DOKUMENT[WNIOSEK O USTALENIE PRAWA DO ZASIŁKU PIELĘGNACYJNEGO]62 kB
Pobierz plik (pozycja_14.pdf)PDF POBIERZ DOKUMENT[WNIOSEK O USTALENIE PRAWA DO ŚWIADCZENIA PIELĘGNACYJNEGO]68 kB
Pobierz plik (pozycja_15.pdf)PDF POBIERZ DOKUMENT[INFORMACJA DOTYCZĄCA PRZETWARZANIA DANYCH OSOBOWYCH]20 kB
Pobierz plik (pozycja_2.pdf)PDF POBIERZ DOKUMENT[OŚWIADCZENIE O UCZĘSZCZANIU DZIECKA DO SZKOŁY]21 kB
Pobierz plik (pozycja_3.pdf)PDF POBIERZ DOKUMENT[OŚWIADCZENIE O UCZĘSZCZANIU DZIECKA DO SZKOŁY WYŻSZEJ]22 kB
Pobierz plik (pozycja_4.pdf)PDF POBIERZ DOKUMENT[OŚWIADCZENIE CZŁONKA RODZINY O DOCHODZIE PODLEGAJĄCYM OPODATKOWANIU PODATKIEM DOCHODOWYM OD OSÓB FIZYCZNYCH]40 kB
Pobierz plik (pozycja_5.pdf)PDF POBIERZ DOKUMENT[OŚWIADCZENIE CZŁONKA RODZINY ROZLICZAJĄCEGO SIĘ NA PODSTAWIE PRZEPISÓW O ZRYCZAŁTOWANYM PODATKU DOCHODOWYM OD NIEKTÓRYCH PRZYCHODÓW OSIĄGNIĘTYCH PRZEZ OSOBY FIZYCZNE O DOCHODZIE OSIĄGNIĘTYM W ROKU KALENDARZOWYM POPRZEDZAJĄCYM OKRES ZASIŁKOWY]34 kB
Pobierz plik (pozycja_6.pdf)PDF POBIERZ DOKUMENT[OŚWIADCZENIE CZŁONKA RODZINY O DOCHODZIE NIEPODLEGAJĄCYM OPODATKOWANIU PODATKIEM DOCHODOWYM OD OSÓB FIZYCZNYCH, OSIĄGNIĘTYM W ROKU KALENDARZOWYM POPRZEDZAJĄCYM OKRES ZASIŁKOWY]58 kB
Pobierz plik (pozycja_7.pdf)PDF POBIERZ DOKUMENT[OŚWIADCZENIE O WYSOKOŚCI SKŁADEK NA UBEZPIECZENIE ZDROWOTNE W ROKU KALENDARZOWYM POPRZEDZAJĄCYM OKRES ZASIŁKOWY]30 kB
Pobierz plik (pozycja_8.pdf)PDF POBIERZ DOKUMENT[OŚWIADCZENIE CZŁONKA RODZINY O WIELKOŚCI GOSPODARSTWA ROLNEGO WYRAŻONEJ W HEKTARACH PRZELICZENIOWYCH OGÓLNEJ POWIERZCHNI W ROKU KALENDARZOWYM POPRZEDZAJĄCYM OKRES ZASIŁKOWY]31 kB
Pobierz plik (pozycja_9.pdf)PDF POBIERZ DOKUMENT[OŚWIADCZENIE O TERMINIE I OKRESIE, NA JAKI UDZIELONY ZOSTAŁ URLOP WYCHOWAWCZY, ORAZ O CO NAJMNIEJ SZEŚCIOMIESIĘCZNYM OKRESIE POZOSTAWANIA W STOSUNKU PRACY BEZPOŚREDNIO PRZED UZYSKANIEM PRAWA DO URLOPU WYCHOW...]32 kB
Pobierz plik (WNIOSEK.pdf)PDF POBIERZ DOKUMENT[WNIOSEK O USTALENIE PRAWA DO ZASIŁKU RODZINNEGO Z DODATKAMI NA OKRES 2021/2022]6715 kB